Com pot ser que fins fa pocs mesos fins i tot desconeixia l’existència
de Three Women de Robert Altman? El cap de setmana passat per fi vaig poder
veure-la i va resultar ser una d’aquelles experiències cinematogràfiques d’impacte
que, almenys en el meu cas, es donen un màxim de dues o tres vegades per any.
Un dels aspectes que més sobten a mesura que la pel·lícula
avança és que resulta una molt bona baula intermitja entre Persona i
Mullholland Drive. No vull entrar en excessius detalls per no condicionar qui
no l’hagi vist, però les similituds amb la pel·lícula de Lynch són abundants,
ja des d’elements argumentals: una noia jove, més aviat rossa i aparentment
innocent, acut a Califòrnia amb l’idea de guanyar-se la vida i allà intimarà
ràpidament amb una altra noia, més aviat morena i aparentment desimbolta. Les
dues viuran plegades en una comunitat d’apartaments i lentament ens endinsarem
en una ceremònia vampírica governada per una lògica propera al món oníric. Fins
i tot el tractament dels personatges de la tercera edat que apareixen a Three
Women semblen un antecedent dels d’algunes obres de Lynch, no només Mulholland
Drive, també Blue Velvet o Twin Peaks.
Malgrat Altman sigui un cineasta més atípic que el que algunes de les seves obres més
famoses puguin fer pensar, Three Women resulta difícil d'enquadrar dins la filmografia d’Altman. Em reivindica, a més, la figura de
Shelley Duvall, una actriu habitual en les pel·lícules dels 70’s del director,
un període de la seva filmografia al que sens dubte acudiré properament:
per exemple, Brewster McCloud, Un día de boda i, sobretot, una peça que fa temps que
persegueixo, Nashville, que a més ofereix la possibilitat de gaudir de Karen
Black, la fascinant veu femenina d’algunes cançons de Cass McCombs com “Dreams ComeTrue Girl” o la recent “Brighter”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada